Ennen olen käyttänyt alkoholia, todennäköisesti olen juonut oman määräni, joskus enemmänkin.

Muutamia vuosia sitten kypsyi ajatus alkoholin käytön lopettamisesta. Kokonaan. Syitä lienee useampia kuin yksi. Suvussani on alkoholismia. Kun näkee oman sukulaisensa elämän ikään kuin valuvan hukkaan, ei alkoholi tunnu mitenkään hienolta asialta. Kun huomaa, että enin osa kavereista on sellaisia, että yhteisiä tapaamisia sävyttää alkoholi tai tapaaminen liittyy baareissa käymiseen, onkin syytä miettiä mikä ystävyyttä oikeastaan kannattelee. Ja jos itseltä poistuu elämästä se "kaveruuden kantava pohja", loppuuko tämä näennäinen kaveruuskin siihen? Minun kohdaltani vastaus on, että toisten kohdalta loppuu. Tulin huomanneeksi, että nämä "baarikaverit" olivat juuri niitä, jotka suhtautuivat valintaani epäkunnioittavasti. Heidän mielestään valintani tuntui jotenkin äärettömän kummalliselta. Sain kuulla kyllästymiseen asti kyselyitä siitä, miksen juo. Ironista sinänsä, minä en koskaan tullut kysyneeksi heiltä, miksi he juovat. Läheisimmät ihmiset ja ystävät olivat aidosti ylpeitä siitä, etten juo ja tukivat valintaani vähintään sataprosenttisesti. Kuljin heidän kanssaan baareissa, kuten aiemminkin. Suurin vaikuttavin asia tässä lienee kuitenkin se, että he halusivat olla tekemisissä kanssani myös silloin kun eivät olleet humalassa. (Vrt. em. "baarikaverit")

Absolutistina olin lähes kolme vuotta, jonka jälkeen elämässäni oli lyhyt aikajakso, jolloin käytin hieman alkoholia.

Olen palannut täyteen raittiuteen, elin absolutismiin. Tuon lyhyen "kokeiluajan" aikana huomasin, että absolutismi on minulle paljon mielekkäämpää elämäntapana.

Etenkin nyt, pienen lapsen äitinä, kun ei ole enää sitä sinkkuaikoina ollutta tarvetta käydä baareissa.

 

"Eräs absolutismin lopullisesti lukinnut tekijä on ollut se, että olen viimeiset viisitoista vuotta ollut työkseni tekemisissä humalaisten kanssa: keikoilla saa seurata aitiopaikalta ihmisten kännipäissään suorittamia edesottamuksia. Tämä näkymä suomalaisuuteen ei ole kaunis. Kun lavalle noustessaan joutuu ensin harppaamaan housut nilkoissa portaille sammuneen urhon ylitse, ja sitten keikan aikana saa paimentaa viisivuotiaan lapsen tasolle taantuneita keski-ikäisiä, niin kokemus ei herätä sellaista tunnetta, että tuollaiseen tilaan hankkiutumista täytyy ehdottomasti itsekin testata. Tämä on tietysti kärjistämistä, suurin osa tuntemistani ihmisistä osaa nauttia alkoholia sivistyneesti. Kuitenkin ääriesimerkit kieltämättä kannustavat jatkamaan valitsemallani linjalla."

-Anssi Kela
http://www.anssikela.com/?tag=absolutismi